Dirk is al sinds 2002 werkzaam bij ons. Op dit moment als Supervisor E/I Wind – Offshore Site Coordinator Wind. Dirk heeft hiervoor diverse functies gehad binnen Equans Offshore Services.
Kun je iets vertellen over je achtergrond in combinatie met je functie offshore of onshore?
Vanuit de wapentechnische dienst bij de marine is mijn achtergrond Elektrisch en Mechanisch. Vanwege mijn interesse in techniek ben ik na mijn diensttijd offshore bij Equans gaan werken. Daar kwam ik meer in procestechniek terecht wat voor mij op dat moment nog onbekend was. Techniek is overal hetzelfde, alleen de toepassingen verschillen. Met trainingen en cursussen via Equans is de kennis in proces meet- en regeltechniek bijgebracht.
In 2002 ben ik begonnen als Technician E&I (Elektro & Instrumentatie) in het satellieten team bij één van onze opdrachtgevers. Hier vlogen we elke dag vanaf het “centraal complex” (hoofd accommodatie platform) met de helikopter naar de diverse satellieten. Deze satellieten staan boven de plaats waar het gas uit de bodem omhoog komt en het via transportleidingen naar de diverse “treating centers” (gasbehandelingsstations) getransporteerd word. Later ben ik als Senior E&I in een combinatiefunctie gaan lopen. Dit houdt in dat ik de eerste week van mijn shift als Senior bij het satellietteam was en de week erna als Senior op een treating center. Hierbij coördineerde en verdeelde ik het werk binnen het team. Zo’n zelfde combinatiefunctie heb ik ook tussen 2 verschillende treating centres gedaan.
Tussen 2012 en 2014 heb ik deel uitgemaakt van een rotating team waarbij we de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de gasturbines en compressoren verhoogde.
Toen Equans vrij kort daarna ook in de windenergie startte ben ik binnen het bedrijf overgestapt van olie & gas naar offshore wind. De eerste paar jaar was ik Site Coördinator bij een opdrachtgever in Duits-Deense bocht. Later ben ik ook nog bij andere opdrachtgevers in Engeland en Duitsland aan het werk geweest.
Energieke uitdagingen bij Equans Offshore Services
Wat vind je belangrijk in je werk?
Je werkt en woont met een groep selecte mensen op een klein oppervlak. De sfeer, collegialiteit en een fijne samenwerking is erg belangrijk. Als je plezier hebt in je werk en met je collega’s dan zijn de 2 weken ook zo om. Daarnaast is veiligheid voor mij ook heel belangrijk want na een shift van 2 weken wil ik uiteraard weer gezond en wel terug naar mijn gezin!
Wat zijn je werkzaamheden en wat vindt je leuk in je werk?
Het mooie aan mijn werkzaamheden is, dat ze zo divers zijn. De ene keer ben ik in de wind aan het werk, de andere keer in de olie & gas. In welke functie ik werk verschilt dan ook nog eens per klant.
Ondanks verschillende functies bij verschillende klanten is over het algemeen de opbouw van shift en werkdagen hetzelfde. Als je shift begint ga je eerst vooruit kijken welke werkzaamheden er tijdens jouw shift uitgevoerd moeten worden. Komen er werkzaamheden aan waarvoor specifieke voorbereidingen getroffen moeten worden? Zijn alle vergunningen en risico-analyses klaar? We kunnen offshore niet snel aan materiaal komen dus minimaal 1 ½ week van te voren moeten we controleren of alle (juiste!) materialen aanwezig zijn. Mochten we wat missen dan kunnen we het nog met met de volgende boot of helicopter laten komen.
Omdat we vaak niet alleen met de eigen bemanning aan boord werken, beginnen we in de ochtend met een werkbespreking (ook wel “Toolbox” genoemd) waarbij iedereen aanwezig is. Hiermee kunnen we voorkomen dat verschillende mensen op dezelfde plaats aan het werk zijn zonder dat zij van elkaar weten welke werkzaamheden gaande zijn. Daarna ga ik met mijn eigen mensen hun werk doorspreken. Als iedereen bezig is ga ik meestal in de controlekamer het proces bekijken. Draait alles lekker stabiel of zijn er fluctuaties te zien. Dit kan van alles zijn; een niveau in een vat, vibratie op een turbine of warmte in een ruimte. Op een platform zijn de kosten van een ongewenste processtop zeer hoog. Mocht er zich, om wat voor reden dan ook toch een stop voordoen, dan heeft dat met inachtneming van de veiligheid de hoogste prioriteit en had deze bij wijze van spreken gisteren al opgelost hadden moeten zijn 😉
Aan boord ben je samen met je mechanische collega(s) verantwoordelijk voor de gehele technische installatie. Dat varieert van het bedlampje van de kok tot aan de vibratie meeting van een turbine. Het is dus niet raar dat er een hoop ongeplande werkzaamheden tussendoor komen.
Ook fungeer ik aan boord als deel van het ERT (Emergency Response Team) en HLO/HDA ((Helicopter Landing Officer / Helicopter Deck Assistant).
Gedurende de dag controleer ik de werkzaamheden welke gaande zijn. Komt het werk af of dient het doorgepland te worden naar de volgende werkdag? Ik controleer ook de werkzaamheden voor de shift na mij, of de nog verderweg geplande grote stops. Is alles voor de collega na mij in orde? Moet er voor de stops nog materiaal uitgezocht of aangevraagd worden? Als alles goed is voorbereid, kan al het werk ook beter uitgevoerd worden.
Aan het eind van de werkdag houden we een bespreking met de klant over de stand van zaken en wat we de volgende dag willen gaan doen. Na de bespreking gaan we eens kijken wat de kok gemaakt heeft en even lekker ontspannen, hopend dat het licht aan blijft. Het is namelijk geen 8 tot 5 baan, dus als er s ’nachts wat gebeurt moeten we ook aan de bak. Maar na die 2 weken gaan we weer lekker naar huis. Die vrije tijd is onbetaalbaar!
Wat trekt jou aan in het werken offshore?
Diversiteit van het werk. Je hebt geen sleur in je werk, geen dag is hetzelfde. Het is een dynamisch bedrijf. Je word wakker op je werk. Niks geen file rijden met de auto of vertragingen in de trein.
Wat ook bijzonder is, is het unieke uitzicht wat je op geen andere werkplek hebt; uitzicht tot op de horizon. Waar mensen normaal van dromen zien wij elke dag.
Meer weten?
Robin Dijkshoorn
Recruiter